Yeni eğitim ve öğretim yılı başladı, binlerce servis aracı İstanbul trafiğine çıktı. Beklenen trafik yoğunluğu her yıl aynı manzaralara sahne olurken, yetkililerden servis hız limiti uyarısı geldi. Öğrenci taşıyan servislerin hızının 100 km’yi aşmaması gerekirken çoğu işletmeci bu sınıra uymuyor ve bu düzenekleri devre dışı bırakabiliyor. Son olarak, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı, okul servisleri ile toplu taşıma araçlarında yeni güvenlik önlemlerini zorunlu hale getiren önemli bir uygulamayı devreye aldı. Yeni düzenlemeyle birlikte, bu araçlara kamera sistemi, acil durum butonu ve araç takip cihazı entegre edilmesi gerekecek. Edinilen bilgilere göre, söz konusu sistemler 112 Acil Çağrı Merkezi ile anlık bağlantı kurabilecek şekilde yapılandırılacak ve olaylara hızlıca müdahale edilebilecek.
DEVRE DIŞI BIRAKIYORLAR
Türkiye Trafik Kazalarını Önleme Derneği Başkanı Salih Onur Orhon, mevzuat gereği servis araçlarında 100 km hız sınırlaması bulunduğunu ancak bazı işletmecilerin aracın daha hızlı gitmesi amacıyla bu düzenekleri devre dışı bıraktıklarını söyledi. Orhon, “Servis organizasyonunu sağlayan okul aile birliklerine önemli bir görev düşüyor. Araç sahiplerinden aracın hız sınırlayıcısının 100 km/h olarak sabitlendiğini gösterir, yetkili servis belgesi isteyebilirler. Bu tür belgesi olmayan araçlarla yasal hakları olarak sözleşme yapmayabilirler” dedi.
FİYATLAR YÜKSELEBİLİR
Servis İşletmecileri kamera kayıt sistemi iç ve dış mekan görüntülerini sürekli izleyecek sistemlerin kurulumunun ciddi maliyetlere neden olduğunu düşünüyor. Konuyla ilgili görüştüğümüz Başakşehir’de servis işletmecisi Hüseyin Kaya, 10 yıldır bu işi yaptığını belirterek, “Kamera sistemi, acil durum butonu ve araç takip cihazı takarsak fiyatları da yüzde 45-50 oranında yükseltmemiz gerekir” dedi. Düzenleme ise henüz netleşmedi.
KORSAN SERVİS UYARISI
İstanbul Umum Servis Aracı İşletmecileri Esnaf Odası Başkanı Günhan Sinar da, okul servislerinde korsan taşımacılık konusunda uyarılarda bulundu. Servis şoförü olmak için sabıka kaydı, ehliyet, GBT, alkol ve madde testlerinin yanı sıra sağlık ve psikoteknik raporlar alınması da şart. Sinar, “Araçlar da TÜVTÜRK muayene istasyonlarında denetleniyor. Belediyenin tahakkuk istasyonlarında denetleniyor. Emniyet ve zabıta birimlerince denetleniyor. ama korsan taşımacıların kim olduğu belli değil. Bunların şoförlerinin kim olduğu belli değil. Bunların şoförleri hiçbir eğitim almıyor. Sağlık raporları yok. Psikoteknik raporları yok. Alkol ve uyuşturucu kullanıyorlar mı, kullanmıyorlar mı belli değil. Dolayısıyla burada bir güvenlik açığı, bir güvenlik riski var” şeklinde konuştu.

ESENYURT LİSTE BAŞINDA
Sinar, ayrıca “İstanbul’da okul ve personel taşımacılığının yalnızca “34 LAA 001 – 34 LZZ 999” kombinasyonlu tahditli servis plakalarıyla yapılabiliyor bunların dışındakiler ise korsan kabul ediliyor. Bu noktada İstanbul’da en çok şikayet edilen ilçelerin başında ise Esenyurt, Arnavutköy, Pendik ve Tuzla geliyor” diye konuştu.
ÜCRETLER NE OLACAK?
Okul servis ücretlerine de değinen Sinar, en son artışı 2025 yılının ocak ayında aldıklarını hatırlattı. Yaklaşık 9 aydır ücret artışı yapılmadığını belirten Sinar, “Şimdi öğrenci velilerine belki yüzde 50 artış talebi çok yüksek olarak gözüküyor ama şu anda rehber personel hariç en yakın dilim 2 bin 600 lira. Artış talebimiz kabul olursa en yakın dilim 3 bin 800 lira olacak” ifadelerini kullandı.
[email protected]
Kaynak: Web Özel
.